31 Temmuz 2009 Cuma

Doğu Gezisi Günlükleri-4

23 Haziran Pazartesi

Bu sabah sekizde kalktık. Aşağıda kahvaltı yaptık. Sonra yine Ferit Bey'i arayarak yola çıktık. Ani Harabeleri'ne gidiyorduk. Yarıcı mıcırlı, yarısı toprak bir yol. Yolun öyle olmasının sebebi şuymuş: Geçtiğimiz sene doğalgaz borusu döşemek için kazmışlar. Sonra kapamışlar, sonra yine kazmışlar. Sebep? 2 boru döşenecekmiş meğer! Ayrıca buradaki şeker fabrikasında ihtiyaçtan fazla adam çalışıyormuş, çünkü kendi adamlarını zengin ediyorlar, üstelik 2 milyar üstü maaş alıyorlarmış.
Yolun sonuna doğru -40 dakika kadar sonra- GSM şebekem değişti, sağ tarafımız Ermenistan'dı ve sinyali Ermenistan'dan almaya başlamıştım. RA-ARMGSM isimli hatta geçti telefonum. Taksicimiz oraya gitmiş, çok misafirperverlermiş. "Sorun büyük ölçüde politikacılarda yatıyor" diyor. Sonra Ani Harabeleri'ne gittik. 50 YKR-1 TL gibi fiyatlarlar topladıkları çiçekleri satan çocuklar önümüzü kesti.
Sonra harabelere girdik. Girişte bizi bir yavru köpek karşıladı. İlginç ve büyük bir yerdi. Karşı tarafta bir Ermeni köyü vardı, ayrıca Ermenilerin inşaat çalışmaları... Amfi tiyatromsu bir şey yapıyorlardı örneğin. Yıkık kiliseler, camiiler, binalar vardı. Ev yapıları çok ilginçti. Gagik Kilisesi'ndeki antik Yunan döneminden esinlenmiş desenli sütunlar ve bina yapısı da öyle... Sarayın içini gezdik, alt kata bile indik. Bir sürü küçük kuş vardı. Bir kiliseye yıldırım düşmüştü ve ortadan ikiye ayrılmıştı. Çok güzel bir ortamda, bir depremle yıkılmış, kiliseden, harabe haline gelmiş evler... Ani Harabeleri ve Ören Yeri gittiğimiz yerin tam adı. Gürcü kilisesi vardı, camiinin minaresine çıkan merdivenler de açıktı, ama çıkmak yasaktı tabii... Sonra Kars'a döndük. Gazi Ahmet Muhtar Paşa Konağı'nı gezdik. Kars savaşları ile ilgili fotoğraf ve resimleri gördük. Sonra orduevine geri döndük, biraz dinlenip yemek yedik. Gezelim Görelim izledik, Yol Arkadaşım izledik.
Ani Harabeleri'nde bir İsrailli çift ile bir de Türk çifte rastladık.